כורכומול כטיפול משלים נגד סרטן

ההשפעות האנטי סרטניות של וכורכומין ומנגנוני פעולתם ברמת התא נחקרים כיום במכוני המחקר המובילים לחקר הסרטן כמו המרכז הלאומי לחקר הסרטן של ארה"ב.כיום יש כברתוצאות של מחקרים קליניים (על בני-אדם) על הפעילות האנטי-סרטניות של הכורכומין.

http://www.cellmarkbiopharma.com/wp-content/uploads/2015/10/1-Curcumin.pdf

https://thetruthaboutcancer.com/benefits-turmeric-cancer-treatment/

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/03/02/curcumin-benefits.aspx

כורכומין ופעילותו על סוגים שונים של סרטן

במחקרים נמצא שלכורכומין פעילות אנטי סרטנית בסוגים שונים של סרטן כמו סרטן המעי הגס, סרטן המעי הדק, סרטן העור (מלנומה) סרטן הקיבה והכבד. במחקרים במבחנה, הפחית הכורכומין שגשוג תאי סרטן מסוגים שונים: סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן הערמונית, לימפומה ולויקמיה (סרטן הדם). במחקרים אלה גם ראו שהכורכומין מגביר את האפופטוזיס (מות התאים) הסרטניים.

המנגנונים העיקריים לפעולת הכורכומין על תאי סרטן

במחקרים ברמה התאית זיהו החוקרים מספר מנגנוני פעולה של הכורכומין כנגד תאי סרטן. מנגנוני הפעולה שהוצעו, כוללים פעילות נוגדת דלקת ונוגדת חמצון – עיכוב NFKB, עיכוב האנזים ציקלואוקיגנאז-2 (COX2), השפעה על האנזים פרוטאין קינאז, עיכוב צמיחה של החיידק הליקובקטר פילורי,  יכולת למנוע התפתחות תאי סרטן, יכולת לדכא שגשוג תאי סרטן, הגברת תהליך מות תאי סרטן (אפופטוזיס), יכולת לעכב דרכי איתות של גורמי גדילה ועיכוב יצירת כלי דם חדשים המזינים את הגידול הסרטני. (אנגיוגנזיס)
השפעתו האנטי סרטנית של הכורכומין נבדקה במחקרים בבעלי חיים. במחקרים הוכחה היעילות הטיפולית של הכורכומין נגד סרטנים מסוגים שונים.
עישון: במחקר על מעשנים, שקיבלו כורכומין במשך 30 יום, נצפתה הפחתה משמעותית בכמות המוטגנים המופרשים בשתן. כמות המוטגנים בשתן מהווה מדד ליעילות מנגנוני ניקוי הגוף מרעלים.  מהמחקר עולה שצריכת כורכומין מגינה על הגוף מנזקי העישון
http://www.turmericforhealth.com/turmeric-benefits/how-turmeric-fights-ill-effects-of-smoking

השפעות צולבות של כורכומין עם טיפולים כימותראפיים, טיפולים ביולוגיים והקרנות.

יש מחקרים לגבי טיפולים כימותרפיים וטיפולים ביולוגיים שבהם מומלץ ליטול כורכומין בזמן הטיפול כדי להעצים את הטיפול. אולם לעומת זאת יש גם מחקרים על טיפולים שאינם עובדים בהתאמה עם כורכומין ומומלץ לא ליטול כורכומין בזמן הטיפול אלא רק לפני ואחרי הטיפול.
https://www.melanoma.org/find-support/patient-community/mpip-melanoma-patients-information-page/curcumin-acts-synergistically

רעילות: יש לציין כי לכורכום אין השפעות רעילות או תופעות לוואי גם במינונים גבוהים.

סיכום: מהמחקרים מתברר שלכורכומין פעילות כנגד סוגים שונים של סרטן. שכיחות מקרי הסרטן נמוכה באופן משמעותי בארצות כמו הודו בהם צריכת הכורכום היא גבוהה במיוחד. למשל במחקר סטטיסטי על שכיחות סרטן הערמונית באוכלוסיות של מיליון איש, נמצא שהשכיחות בארה"ב היא 690 חולים במיליון, לעומת 20 חולים בהודו.

כורכומול לטיפול בסרטן

הטיפול עם כורכומול בחולי סרטן החל ב-2007 כשידיד קרוב של בני הזוג רבינוביץ חלה בסרטן בגזע המוח (גליומה) והרפואה הקונבנציונאלית התיחסה אליו כמקרה שאין לו תוחלת.  "הצענו לו ליטול כורכומול® על בסיס קבוע 4 פעמים ביום, שתי כפיות בכוס מים פעמיים ביום –בבוקר ובערב". והתוצאות היו די מפתיעות—הגידול הצטמק והחולה שב לאיתנו. תשע שנים עברומאז והחולה למעשה נירפא.

מקרים דומים מדווחים מחולים אונקולוגים מרחבי תבל. בשנת 2014 נתקבלה פניה ממקסיקו מרופא שחלה בסרטן בלבלב ועבר את כל הטיפולים האפשריים.  הוא החליט לנסות טיפולים בכורכומול–4 כפיות ביום. הוא התקשר כעבור חמישה חודשי טיפול בכורכומול להודיע שהגידול הצטמק ושלמעשה הוא נירפא.

פרופסור ראובן אור מנהל המחלקה לאימונוטרפיה וסרטן במרכז הרפואי הדסה עין-כרם ממליץ למטופליו ליטול כורכומול כטיפול משלים לטיפולים אונקולוגים או כטיפול המשך למניעת התפתחות גידולים בחולים שהם בשלבי החלמה. הכורכומול מומלץ לחולי סרטן ע"י רופאים אונקולוגים בארץ, במקסיקו ובארה"ב. לחולים אונקולוגים שנרפאו מומלץ להמשיך בנטילת כורכומוללמניעת הישנות המחלה.רופאה מתל-אביב שהחלימה לפני עשור מסרטן השד, מתמידה בנטילת כורכומול למניעת הישנות המחלה וממליצה גם למטופליה.

עם זאת חשוב לציין שחולים אונקולוגים הנמצאים בטיפולים כימותראפיים וטיפולים אחרים חייבים לבדוק את תאימות הטיפול עם כורכומין. טיפולים רבים מועצמים ע"י שילוב עם כורכומין אולם יש גם טיפולים שמומלץ בהם ליטול את הכורכומין רק לאחר סיום הטיפול ולא בזמן הטיפול