בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים מדעיים על כך שאפשר להוריד את רמות  הכולסטרול בדרכים טבעיות כלומר ללא תרופות.  במחקרים אלו צויין גם שהכורכומין—שהוא החומר הפעיל שבכורכום–מסייע בהורדת רמות הכולסטרול בדם, ובמיוחד בהורדת רמת הכולסטרול מסוג LDL הידוע כ"כולסטרול רע". 

מהו בעצם הכולסטרול ?

הכולסטרול הוא חומר שומני המיוצר בכבד והוא חיוני לבניית קרומי התאים בגופנו, לבניית הורמונים מסויימים ולמיצי המרה.  רמות הכולסטרול מושפעות מתזונה, מהרגלי חיים (היעדר פעילות ספורטיבית, עישון והשמנת יתר) וכן גם מגורמי תורשה.

מבחינים בשלושה סוגים:  כולסטרול LDL הכולסטרול "הרע", כולסטרול HDL הידוע ככולסטרול "הטוב", ו- VLDL הדומה בהרכבו ל LDL , והוא אחראי להעברת הטריגליצרידים בדם. כדי לשמור על בריאות הלב והמוח עלינו לנהל בתבונה את שלושתם—להוריד את רמת הכולסטרול "הרע" ואת רמת הטריגליצרידים ולהעלות את רמת הכולסטרול "הטוב".

הכולסטרול "הרע" LDL,  הוא ליפו-פרוטאין בעל צפיפות נמוכה שתפקידו בהובלת הכולסטרול מהכבד לשאר אברי הגוף באמצעות מחזור הדם.  במידה וכמותו גדולה הוא נוטה להתחמצן ולשקוע בדפנות העורקים בצורת משקעים הקרויים פלאקים.  משקעים אלה גורמים להיצרות העורקים ועלולים לגרום לחסימות בעורקים ובכך הם מהווים גורם סיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.

הכולסטרול "הטוב"  HDL הוא ליפו-פרוטאין בעל צפיפות גבוהה שתפקידו לאסוף את עודף הכולסטרול בדם ולהעבירו לכבד לשם סילוקו מהגוף. פעילותו של ה HDL היא פעילות חשובה ביותר בניקוי העורקים ובהגנה על הלב והמוח. משום כך, רצוי להעלות את רמות הכולסטרול הטוב. רמתו של הכולסטרול הטוב מושפעת מהפעילות הגופנית שאנו מבצעים. ע"י הגברת הפעילות הגופנית אנו מעלים את רמת הכולסטרול הטוב HDL.

ויש גם ליפו-פרוטאין בעל צפיפות נמוכה מאד המיוצר בכבד וקרוי VLDL. הוא דומה ל LDL, והוא האחראי על הובלת הטריגליצרידים בדם. הטריגליצרידים הם חלקי שומנים שנוצרים מהמזון שאנו צורכים. 

בשנים האחרונות מצאו שצריכת שומנים "טובים" שהם שומנים חד-בלתי רוויים כמו: שמן זית, אבוקדו, אגוזים וטחינה—מורידה את רמת הכולסטרול הרע.  גם שומנים רב-בלתי רוויים הנמצאים בדגים, באגוזים ובאומגה-3 חשובים לבריאות הלב ומורידים את העלילות לפיתוח סוכרת.

לעומת זאת צריכה מוגברת של שומנים מסוג טרנס שהם שומנים רוויים שעברו הידרוגנציה, גורמים לעליה ברמת הכולסטרול הרע   LDLולבעיות בלב. שומנים אלה מצויים בהרבה מזונות מעובדים ובמזונות מהחי שרצוי להקטין את צריכתם.

רמת הטריגליצרידים בדם מושפעת מצריכה של מזונות מתוקים ושומנים. הסוכרים שאנו אוכלים מתפרקים בתהליך העיכול לטריגליצרידים. רמות גבוהות של טריגליצרידים גורמות להיווצרות כבד שומני, המהווה גורם סיכון נוסף מבחינה בריאותית. הפחתה משמעותית בצריכת מתוקים משפיעה מיד גם על ירידה של רמות הטריגליצרידים בדם וגם על ירידה במשקל. ניתן לווסת את רמות הכולסטרול בדם ללא תרופות ע"י שינוי הרגלי תזונה, הפסקת עישון, פעילות גופנית יומיומית, הרזייה ותוספים.  התוספים שהוכחו מחקרית כתורמים להורדת כולסטרול: כורכומין, מיצוי ליקריץ, ניאצין ואומגה-3.  מבחינת התזונה חשוב לצרוך דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות התורמים לנו גם סיבים.  במיוחד חשוב לצרוך סיבים מסיסים מסוג קוואקר ופסיליום שהוכחו כמסייעים בהורדת הכולסטרול. גם תוספים מסוג פיטוסטרולים וסטנולים הוכחו כתורמים להורדת רמות הכולסטרול בדם